Bottenfärger

SSS regler avseende bottenfärg

Med anledning av Havs- och vattenmyndighetens rapport och de regler, lagar och bestämmelser som följer med detta, gäller följande regler för båtar inom sällskapets områden.

Genom medlemskap i SSS har du förbundit dig att känna till och följa sällskapets miljöpolicy med tillhörande miljöregler och ordningsföreskrifter.

  1. Grundregeln är att respektive medlem är ansvarig för sin båt och att regler och lagar följs.
  2. Stockholms Segelsällskap har ansvar för att anläggningarna uppfyller lagar och rimliga säkerhetskrav.
  3. Medlemmar kan besluta att sällskapet skall inrätta anordningar som underlättar för enskilda medlemmar att följa lagar och rekommendationer. Medlemmarna måste i så fall vara beredda att ställa nödvändiga ekonomiska medel till sällskapets förfogande. Detta undanröjer inte medlemmens ansvar för sin båt och hantering av denna
  4. Vid registreringen av upptagningen måste varje båtägare ange vilken typ av bottenfärg som båten är målad med eller om den är omålad. Det är en obligatorisk uppgift.
  5. Fr o m 2018-01-01 är det inte tillåtet att spola, tvätta, skrapa eller borsta båtbottnar som är målade med biocidfärg dvs giftfärg om inte särskilda åtgärder vidtagits så att det farliga avfallet omhändertas. Bottenfärg som innehåller koppar har varit förbjuden i Mälaren sedan 1992. Båtar som är omålade, eller som är målade med fysikalisk bottenfärg godkända för Mälaren, får fortfarande tvättas som tidigare.
  6. För båtar som målas med giftfärg t ex för Östersjön eller Västkusten innebär det att dessa snarast ska lämna Mälaren efter sjösättning.
  7. Medlemmar vars båtar endast används i Mälaren rekommenderas att inte måla sina båtbottnar.
  8. Medlemmar som har målat båtbottnen med giftfärg får ej tvätta på sällskapets anläggningar.

Om båtbotten skall tvättas innan upptagning måste det ske på extern godkänd anläggning alternativt att åtgärder vidtagits så att det farliga avfallet omhändertas (se ovan punkt 5).

Regler för borttagning av giftfärger samt allmänt underhåll

För att undvika spridning av giftiga ämnen bör båtens undersida samt sidor täckas. Slipmaskiner med sug för slipdamm skall användas. Slipdamm, färgflagor och skraprester från borttagning av båtbottenfärger ska behandlas som farligt avfall. Allt slipdamm etc behöver inte vara farligt avfall men i de fall man inte vet vad båtbotten är målad med så räknas allt som farligt avfall.

Vad gäller all slags blästring av båtbotten så är det inte tillåtet på sällskapets områden.

Båtens undersida samt sidor bör täckas även vid underhållsarbeten där risk för spill/läckage förekommer.

Exempel på sådana arbeten är oljebyte, hantering av konserveringsvätska, målning, förbättringsarbeten, skraparbeten och dylikt. Se därför till att täcka överallt där risk för läckage/spill finns och lämna in det upp- komna avfallet i kärl avsett för detta ändamål.

Förvaring av förorenat slagvatten skall t ex läggas i spilloljekärlet. Vid tvätt av båtdäck rekommenderas vatten och/eller biologiskt nedbrytbara produkter med ett neutralt ph-värde.

Personlig skyddsutrustning vid underhållsarbete skall användas. Heltäckande kläder, handskar, glasögon, andningsskydd med partikelfilter vid slipning och gasmask med kolfilter vid målning.

Ansvarig för att avfallet hanteras på ett korrekt sätt är den enskilde båtägaren.

Låt oss tillsammans sträva efter att så långt som möjligt minska miljöpåverkan när vi arbetar med att underhålla våra båtar och när vi använder dem.